طراحی نرم افزار اندروید

طراحی نرم افزار اندروید

چرا به طراحی نرم افزار اندروید نیاز دارم؟
حدود یک دهه از ظهور تلفن‌های هوشمند یا همان اسمارت فون‌ها می‌گذرد. این وسیله‌ی جذاب به جزئی جدا نشدنی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده. افراد در رده‌های سنی مختلف، وقت زیادی از شبانه روز را توسط تلفن همراه خود سپری می‌کنند. ارتباطات اجتماعی، گیم، مطالعه، جستجوی نیازمندی‌ها و هرآنچه که مرتبط با زندگی عصر حاضر است. برای ارائه برخی خدمات، صرف راه اندازی وب سایت کفایت نمی‌کند و باید مخاطب را به اپلیکیشن خود هدایت کنید. اپلیکیشنی که دارای یک رابط کاربری و بک اند استاندارد بوده و مخاطب را در رسیدن به هدف خود سردرگم نمی‌کند.

در طراحی نرم افزار اندروید چه معیارهایی باید رعایت شود؟

اگر قصد دارید کسب و کار خود را در بستر تلفن‌های هوشمند گسترش دهید، باید اپلیکیشن مختص خود را در اختیار مخاطبان و مشتری هدف خود قرار دهید. قبل از اقدام به سفارش طراحی نرم افزار اندروید لازم است موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

رابط کاربری (UI) بهینه

رابط کاربری اولین بخش هر نرم افزار و اپلیکیشن است که کاربر با آن برخورد می‌کند. طراحی استاندارد، مدرن و بهینه رابط کاربری نقش مهمی در جذب و حفظ مشتری و مخاطب ایفا می‌کند. همچنین یک نرم افزار اندرویدی باید روی انواع موبایل و تبلت با اندازه‌های مختلف صفحه نمایش به درستی اجرا شود که این امر، طراحی بهینه‌ی رابط کاربری را می‌طلبد. چه بسیار نرم افزارهای کاربردی که صرفا به علت ضعف در طراحی رابط کاربری و به دنبال آن عدم جذب مخاطب، سرانجامی تلخ را رقم زده و با شکست مواجه شده‌اند.

طراحی اپلیکیشن اندروید

رابط کاربری تا حد امکان باید ساده بوده و قسمت‌های مختلف به سادگی در دسترس کاربر قرار گیرد. صفحات شلوغ، استفاده از سَبک طراحی قدیمی، سنگین بودن صفحه و… عواملی است که باعث می‌شود کاربر پس از یک بار استفاده از اپلیکیشن، آنرا حذف کند.
ما در طراحی نرم افزار اندروید از سبک طراحی متریال استفاده می‌کنیم که امروزه محبوب‌ترین شیوه طراحی برای اپلیکیشن‌های موبایلی شناخته می‌شود.

تجربه کاربری یا UX

تجربه کاربری یا User eXperience به نوعی با رابط کاربری درآمیخته شده. البته این به معنی یکسان بودن این دو مفهوم نیست. بلکه بخشی از پارامترهای متنوع تجربه کاربری مربوط به رابط کاربری است. در تجربه کاربری، از دید یک کاربر و مخاطب عادی باید نرم افزار و اپلیکیشن را مورد سنجش قرار داد و مطمئن بود کاربر در استفاده از قسمت‌های مختلف نرم افزار به مشکلی برخورد نمی‌کند و نکته‌ی مبهمی وجود ندارد. به عنوان مثال، گزینه‌های مختلف برنامه باید به سادگی در دسترس کاربر قرار گیرد و شخص برای پیدا کردن قسمت مدنظر خود نیاز به صرف وقت و دقت زیاد نداشته باشد. یا اینکه گزینه‌های با کاربرد بیشتر، در اولویت قرار گیرند. یعنی در یک اپلیکیشن فروش شارژ لازم نیست صفحه‌ی “همکاری با ما” به اندازه صفحه‌ی “خرید شارژ” پیش روی کاربر باشد زیرا ممکن است فقط ۰.۰۱ درصد کاربران مایل به همکاری با شما و اخذ نمایندگی فروش شارژ باشند.

بهینه بودن هسته‌ی نرم افزار

در قسمت‌های قبل تاکید زیادی روی بهینه بودن رابط کاربری داشتیم. اما این به معنای غفلت از پشت صحنه‌ی نرم افزار نیست! سرعت اجرای اپلیکیشن، سازگاری با نسخه‌های مختلف اندروید، استفاده حداقلی از منابع سخت افزاری موبایل یا تبلت کاربر (مانند CPU و RAM) و… ازجمله مواردی است که در Backend (پشت صحنه) نرم افزار باید مورد توجه توسعه دهنده و برنامه نویس قرار گیرد تا در حین استفاده توسط کاربر با مشکلات و خطاهای متعدد روبرو نشود.

طراحی استاندارد نرم افزار اندروید

به طور کلی در هر مرحله از طراحی نرم افزار اندروید اگر پیاده سازی بر مبنای اصول و قواعد نباشد، کسب و کار را تا حد زیادی در مسیر سقوط قرار می‌دهد.